Waarom de nieuwsbrief moet blijven!

Er zijn bedrijven die na enige tijd nieuwsbrieven te hebben verstuurd, besluiten ermee te stoppen. Ter vervanging daarvan gaan zij Facebook en Twitter gebruiken. Realiseren zich deze bedrijven wel wat

waarom de nieuwsbrief moet blijven

er met hun content gebeurt? Of beter gezegd, wat er allemaal weglekt aan content. Wanneer men namelijk iets post, is het vooral hopen dat dit wordt opgemerkt  door de doelgroep. Liefst tussen de grote massa van berichten op social media. Alleen al daarom en om de persoonlijke touch verdient de traditionele nieuwsbrief meer aandacht! Ik pleit dan ook met de hierna genoemde voordelen van de nieuwsbrief vóór het behoud van de nieuwsbrief uit de online marketingmix.

De voordelen van een nieuwsbrief

  • Jouw nieuwsbrief verschijnt direct in de inbox van jouw lezer. Wat jij verstuurt aan de geabonneerden van jouw nieuwsbrief verdwijnt niet zomaar uit de inbox van de ontvanger. In het geval van Twitter is dat wat je plaatst vluchtig, in de stream van je volger. Vraag is alleen of je volger het op dat moment ziet. Bij Facebook bepaalt het algoritme of je een bericht onder ogen krijgt. Waardoor je die leesgarantie dus absoluut ook niet hebt.
  • In een nieuwsbrief word je niet afgeleid.
    Wat om een nieuwsbrief heen te zien is, heb jij gemaakt. Als je dit vergelijkt met jouw post op Facebook of Twitter, waar rondom jouw bericht concurrerende berichten staan die allemaal om aandacht vragen, kun je concluderen dat dit meer attentiewaarde heeft.
  • Vanuit een nieuwsbrief kun je traceren welke ontvanger welke links heeft aangeklikt. Bij Facebook en Twitter weet je alleen hoeveel traffic van welke sociale netwerken afkomstig is. Niet wie er heeft doorgeklikt.

Aan de aandacht ontsnapt; weg is je content

Bij Facebook en Twitter heb je dus te maken met een korte periode waarin je bericht zichtbaar is. Dit heeft te maken met onder andere het algoritme waarin Facebook jouw voorkeuren opslaat, wanneer je o.a. online iets aanklikt of niet. Wanneer je even geen tijd had of iets je minder aansprak, zal je het niet terugzien op je tijdlijn. Bij Twitter geldt dat je een tweet van een bedrijf dat je volgt je gemakkelijk ontgaan kan zijn. Puur omdat jij net iets later online was, of omdat niemand die je kent het geretweet heeft. Want zeg nu eerlijk, scroll jij wel eens een paar uur terug in je twitterfeed?

Online marketingmix

Natuurlijk is de inzet van social media niet meer weg te denken voor het bedrijfsleven. Waar het eigenlijk om draait is dat je interessante content wilt delen zodat jouw doelgroep dit onder ogen krijgt. Vanzelfsprekend is Facebook en Twitter daar een (hulp)middel voor, maar dit zijn geen vervangers van de nieuwsbrief in het postvak. Vandaar dat er altijd een mix moet zijn van verschillende online middelen. Denk ook aan het hebben van een website, blog of een online goede vindbaarheid.

'Volgen' versus 'Op de hoogte blijven'

Nogmaals, ik wil benadrukken dat je niet moet stoppen met de inzet van Facebook en Twitter. Daarmee kan je prachtige resultaten boeken. Wel is belangrijk dat bedrijven en organisaties beter besef moeten hebben dat ‘volg ons op Facebook en Twitter’ niet hetzelfde inhoudt als ‘blijf op de hoogte van onze organisatie.’ Bij een nieuwsbrief houd je meer de touwtjes in handen. Daarmee houd je grip op je communicatie. Wanneer organisaties dit realiseren, is de nieuwsbrief nog lang niet van het toneel verdwenen!

0 reactie(s)

Laat een reactie achter