Van onschatbare waarde(n)

Familiebedrijven met sterke waarden presteren aanzienlijk beter dan gewone ondernemingen.  Dit blijkt uit recent onderzoek van het Erasmus Centre For Family Business (ECFB) i.s.m. BDO accountants en de Rabobank.

4192

Een familiebedrijf is gemiddeld 7% meer  waard dan een vergelijkbaar niet familiebedrijf. Ook blijkt dat de gemiddelde rentabiliteit 16% hoger ligt. “Studies uit de afgelopen jaren tonen consequent aan dat familiebedrijven beter presteren” stel Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan de Rotterdam School of management en directeur van het ECFB. Dit roept de vraag op waaraan familiebedrijven deze betere prestaties te danken hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek* blijkt dat waarden een belangrijke rol spelen.

In eerste plaats vormen waarden de hoeksteen van de identiteit van het familiebedrijf. Vooral als de kernwaarden helder zijn doen familiebedrijven het goed. Waarden geven richting en bieden antwoord op de belangrijkste vragen zoals: ”Wie zijn wij als bedrijf, hoe werken we hier en waar staan we voor?”. Medewerkers kunnen hun persoonlijke doelen matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf.

In de tweede plaats helpen waarden ook bij de opbouw van zogeheten sociaal kapitaal bij klanten, leveranciers en de omgeving.  Dit zorgt voor meer vertrouwen van toeleveranciers, een sterkere licence to operate en loyaliteit onder klanten.  Uit onderzoek blijkt bovendien dat het sociaal kapitaal valt of staat met het authentiek naleven van waarden.

Beide mechanismen, identiteit en sociaal kapitaal maken het dus financieel zinvol om sterke waarden te laten doorklinken in en buiten het bedrijf.  In het rapport* van het ECFB worden een aantal tips gegeven:

-        Waarden moeten aansluiten bij de historie (ziel) van het bedrijf of intenties van de oprichter.

-        Waarden zijn duidelijk en concreet en hebben een prominente plaats in het bedrijf.

-        Waarden moet authentiek en congruent zijn en terug te zien zijn in gedrag.

-        Less is more, hou het bij maximaal drie kernwaarden.

-        Investeer in het laten leven van de waarden. Praat er over met in- en externen.

-        Het expliciet vastleggen van waarden en gewenst gedrag op papier kan houvast bieden.

Het rapport van het ECFB is hier te vinden https://www.rabobank.com/nl/images/EFCB%20BDO%20RABO_2017_HR%20final.pdf

Meer weten? Neem gerust contact op met Jack Vos. 

0 reactie(s)

Laat een reactie achter

Stratos Blog Advies

De blogs in de categorie ‘advies’ worden geschreven door Jack Vos

irect na het afstuderen aan de HEAO begon Jack bij Luyten. Sinds 2002 is hij eigenaar van Luyten. Op zijn cv staan onder andere alle assurantiediploma’s en de certificering van de Federatie van Financiële Planners (FFP). Hij is ook nog eens Master in Financial Planning en Register Adviseur Bedrijfsopvolging. Jack groeide op in Sprundel en woont al jaren in Etten-Leur. Hij heeft een dochtertje: Yuna, geadopteerd uit China en woont samen met Cynthia. Zijn ondernemende karakter zie je terug in zijn vrije tijd: Jack reist graag, is geregeld te vinden in de sportschool en zet zich in voor hospice de Marianahof.

 

Reactie plaatsen

Door op 'versturen' te klikken ga je akkoord met de privacy statement en disclaimer van Stratosclub.nl.