Blog: Recruitment en Branding: zie het als daten!

vacature

Old School Recruitment: een brief, een C.V., een persoonlijke kennismaking, een tweede kennismaking en een gesprek over de voorwaarden. Los van het feit dat het ‘old school’ is, geeft het ook onvoldoende resultaat. Bekijk Recruitment eens vanuit de kant van het daten. Immers, je wilt twee partijen gelukkig met elkaar zien, voor een zo optimaal en lang mogelijke tijd. De eerste kennismaking tussen een werkgever en een werknemer is als het ware een ‘blind date’ en dan ga je ‘samenwonen’. En dat doe je toch niet zomaar… 

Met onderstaande voorbeelden wordt deze vergelijking nog wat duidelijker. 

Trek mensen aan met intrinsieke en eerlijke waarden

Je kent er vast allemaal wel één, van TV of misschien zelfs in je eigen kennissenkring. Een stel wat niet bij elkaar past, maar die om financiële redenen of andere materiële zaken hun relatie zijn gestart en/of behouden. Een groot huis, een dure auto of af en toe een mooie ring, waarmee de één de ander gelukkig maakt. En we weten het allemaal: liefde en geluk is niet te koop.

Neem dit ook mee bij het aantrekken van goed personeel. Ga op zoek naar wat mensen raakt, écht intrinsiek raakt. En wat past bij en een goede aanvulling is, voor jóuw bedrijf. Haal mensen niet binnen met een hoger salaris dan de concurrent, een duurdere auto of andere materiële zaken. Op termijn wordt de betreffende medewerker daar niet gelukkiger van en gaat zijn/haar ‘geluk’ mogelijk bij een ander zoeken. En dat terwijl je zoveel moeite gedaan hebt om deze ‘kanjer’ aan je te binden. Investeren met voldoende tijd, oprechte aandacht, een uitdagende training of een prettige cultuur zijn zaken die veel meer toegevoegde waarde bieden. Er ontstaat diepgang, een echte relatie, stabiliteit en een samenwerking voor de langere termijn.

 

Neem eens langer de tijd en doe dingen

Wellicht ben je bewust op zoek naar een nieuwe date of misschien loop je iemand spontaan tegen het lijf. In het eerste het geval, weet je dat je diegene niet zomaar hebt gevonden. Je spreekt mensen, geeft misschien aan dat je op zoek bent naar een date of kijkt online om je heen. Welke optie je ook kiest, het heeft tijd nodig. En dan is het zover, je hebt iemand gevonden. De eerste date, meestal een hapje en drankje in de stad. Je vertelt over-en-weer en probeert er een gezellige avond van te maken. Als de eerste keer geslaagd is, volgt een tweede date. Langzamerhand wordt jullie “activiteitenprogramma” uitgebreid, bedenk je weer iets nieuws en leer je ook elkaars vrienden en familie kennen. Jullie band wordt hechter en er bloeit iets moois.

Op deze manier kun je ook ‘op zoek gaan’ naar goed personeel. Samen iets doen, iets meer dan een bak koffie. En misschien wat langer en ook wat vaker. Ruim voldoende tijd in om te kijken of er een echte klik is, zowel vanuit de organisatie als vanuit de persoon die de baan wilt. Op de langere termijn werpt dit zijn vruchten af. Je kunt beter in het begin wat langer de tijd nemen, dan (te) vaak tot de conclusie komen dat deze “match” het toch niet helemaal was.

 

Leer elkaar kennen vanuit hetzelfde level

Nog even terug naar het voorbeeld van hierboven, je eerste date. Stel je zit op je stoel, tegenover je date. Hij of zij praat volop… Over zichzelf, over wat hij of zij heeft meegemaakt en welke plannen er nog volgen. Er wordt geen enkele interesse in jou getoond. En naderhand is deze persoon zo enthousiast dat hij of zij graag nog een vervolgdate wilt. Wat denk en voel jij? Of stel andersom, je wordt onderworpen aan een verhoor? De vragen vliegen om je oren en je hebt het gevoel dat je gesprekspartner op zoek is naar het antwoord of hij of zij wel of geen 2e date met jou wilt? Dat voelt waarschijnlijk verre van prettig.

Ook dat is iets om rekening mee te houden bij een eerste kennismaking. Ook al is de verhouding tussen vraag en aanbod nu scheef (wat eigenlijk altijd het geval is), het is geen reden om jezelf ‘hoger’ of ‘lager’ weg te zetten. Wederzijdse en oprechte interesse is altijd op zijn plaats. Zie een kennismaking ook echt als een date. Sta niet in de startblokken met een verhoorlijst waar een oordeel uit moet komen. Creëer een relaxte setting, een goede sfeer en probeer een evenredig aandeel in het gesprek te houden. Pas dan kun je in een kennismakingsgesprek een goede eerste indruk krijgen van wat voor vlees je in de kuip hebt. Wat hem of haar beweegt, motiveert en mogelijk bij jou past. En dat geldt ook voor degene die komt solliciteren. Want beide partijen moeten tenslotte een bewuste beslissing kunnen nemen en het liefst eentje die heel lang meegaat.

 

Wil je gerichte tips om het juiste personeel aan te trekken? Kom dan naar de Stratos Brainstormsessie op 27 maart. Laura van de Lindeloof van Assist Management deelt haar kennis op dit gebied en we gaan kijken naar jouw problematiek en de mogelijke oplossingen. Je zit samen met andere ondernemers die met soortgelijke vragen zitten en samen met Laura gaan jullie brainstormen over concrete oplossingen.

0 reactie(s)

Laat een reactie achter