Nieuwe manieren van organiseren en aansturen

De laatste jaren worden we overspoeld met managementboeken waarvan de meeste in de kern naar eenzelfde fenomeen wijzen. Het moet anders en beter!

nieuwe manieren van organiseren en aansturen

Wereldwijd zitten we in een transitieperiode. Het roer moet om en het roer gaat om. Uitslagen van politieke verkiezingen laten duidelijk de onvrede zien over de manier van organiseren en leidinggeven. Deze onvrede met “het systeem” heeft niet uitsluitend te maken met de organisatie van de overheid, maar zegt ook alles over hoe ondernemingen zijn georganiseerd. De onvrede is diep geworteld, echter niet altijd aan de oppervlakte.

Oude opvattingen schreeuwen om aanpassingen
De wereld verandert met de dag en die veranderingen gaan steeds sneller. Organisaties zijn ontworpen met de ervaring van decennia en soms zelfs van ruim een eeuw geleden. Ook wetgeving en de inrichting van de overheid is gebaseerd op zeer oude waarden. Het moment en de noodzaak van verandering is daar.

Voorlopers in de transitie
In zijn boek “De Vijfde Discipline” beschrijft Peter Senge het bouwen van een lerende organisatie. Zijn collega bij het prestigieuze MIT - Massachusetts Institute of Technology   

Otto Scharmer volgt hem daarin op met zijn boek “Theory U”, waarin Otto beschrijft hoe je de veranderingen in jouw organisatie beter kunt bouwen op het aanvoelen van wat in de toekomst nodig is i.p.v. je steeds te blijven baseren op wat er in het verleden werkte.

Ricardo Semlerbeschrijft in verscheidene boeken, op basis van eigen ervaring in zijn eigen ondernemingen, hoe je je organisatie kunt inrichten zonder conventionele regels, geen vaste werktijden, geen verplichtingen; wel duizenden medewerkers en goede resultaten en honderden miljoenen winst.

De allernieuwste opvatting: de “TEAL” organisatie
De meest recente toevoeging op deze volledig nieuwe inzichten en tendensen m.b.t. organiseren brengt ons de Belg Frédéric Laloux met zijn boek “Re-Inventing Organisations”. Hierin beschrijft Laloux de (groei)fases waarin organisaties zich bevinden op een soort Spiral Dynamics manier door aan deze fases kleuren en waardes te hechten. De meest ontwikkelde organisatie in de zienswijze van Laloux is de TEAL - organisatie.

Voor organisaties betekent Going TEAL het volgende:

  • Organisaties worden gezien als één geheel. Eén systeem! Als een levend organisme met een ziel, met waarden en normen en met een collectief geheugen.
  • TEAL is een doorbraak op het gebied van doeltreffend werken, zelfs op grote schaal, met een systeem van peer-relaties (omgeving met gelijkgestemden), met weinig vergaderen en veel consensus.
  • Methoden van zelf-management die ons uitnodigen om onze innerlijke heelheid terug te winnen waardoor je jouw hele IK kunt inbrengen op het werk in plaats van uitsluitend het gemaskeerde professionele IK.
  • Het menselijk geluk binnen de organisatie staat voorop;
  • Binnen een TEAL organisatie wordt geluisterd naar iedereen. Iedereen in de organisatie is belangrijk. Er wordt naar elkaar geluisterd en door goed te luisteren naar elkaar ontstaat de kennis over wat de organisatie wil zijn, welk doel het wil dienen.

Op persoonlijk vlak betekent Going TEAL voor betrokkenen:

  • Beleef het leven als een reis van ontplooiing in plaats van vooraf geplande doelen en routes;
  • Blijf leren van je ervaringen;
  • Interne maatstaven laten groeien tot jouw ware aard en werken aan jouw roeping;
  • Een leven goed geleefd brengt succes en winst enz., Niet omgekeerd;
  • Focus op sterke punten, niet op storingen of wat er mis gaat;
  • Er zijn geen fouten; alleen de kansen om wijzer te worden;
  • Vervang rationaliteit door wijsheid; vaar meer op je intuïtie;
  • Denk meer in termen van en/en in plaats van of-of;
  • Werk intensief aan de integratie mind-body-soul;
  • Wees trouw aan jezelf;
  • Streef naar heelheid met jouw Zelf, Anderen, het Leven en de Natuur.
  • Geef vertrouwen; wees betrouwbaar.

De voorwaarden voor het inzetten van verandering
Zoals al gesteld: veranderen moet steeds sneller. Druk en prestaties zijn momenteel helaas nog vaak de norm. Echter, het optimale uit een organisatie halen kan pas lukken als de mensen die die organisatie vormgeven ook werkelijk bereid zijn het optimale van zichzelf te geven. Dit kan alleen in een omgeving van volledige openheid naar elkaar en van volledig respect en vertrouwen in elkaar.

=============================================================================

Heb jij ervaring met leiderschap en/of vragen over dit onderwerp? Reageer met jouw suggesties en opmerkingen op deze blog!

 

1 reactie(s)
  • Dick Stegeman schreef op 12-12-2016

    mooi!

    mooi geschreven Jean. Ik ga het boek zeker lezen. Ik ben met name benieuwd hoe organisaties die verandering door kunnen maken.

Laat een reactie achter

Stratos Blog leiderschap

De blogs in de categorie ‘leiderschap’ worden geschreven door Donald Bezemer

Met ruime kennis, ervaring en inlevingsvermogen kan Donald binnen veranderingsvraagstukken de juiste flow laten ontstaan. Met een grote passie voor Assetmanagement helpt Donald om de doelstellingen van zijn klanten met succes te realiseren. Ja zeggen betekent ook DOEN. 

Als oprichter en mede-eigenaar van het prachtige bedrijf DON Bureau weet Donald van aanpakken. Donald mag zich ook ambassadeur noemen van Brabants Besten. Een nominatie die staat om andere ondernemers te ondersteunen, te begeleiden rondom het thema 'sociale innovatie'. 

Donald Bezemer is eveneens actief als Stratos Coach.

 

 

Reactie plaatsen

Door op 'versturen' te klikken ga je akkoord met de privacy statement en disclaimer van Stratosclub.nl.