Een social media plan? Wat is dat? En hoe pak je het aan?

Een social media beleid is niets meer of minder dan een beschrijving hoe en waar je social media voor gaat inzetten. Een middel om online je marketingactiviteiten te versterken, vanuit het marketing- of communicatieplan dat je hebt. Als je daadwerkelijk effectief wil zijn,

blog marketing

is het ook belangrijk dat je de resultaten gaat meten in de vorm van Return on Investment. Maak het concreet, want meten = weten. Nu je weet wat het is, zal ik je stap voor stap vertellen hoe je tot een goed plan komt.

Stap 1: Omschrijf je bedrijf in één zin!

Laat je doelgroep weten wat je doet, waarvoor je staat en wat jij voor hen kan betekenen.

Stap 2: Wat wordt er over jouw bedrijf of merk gezegd?

Ik zeg altijd, voorbereiding is 90% van het resultaat. Er zijn enkele websites die handig zijn dit snel te inventariseren (bijvoorbeeld socialmention.com). Doe een nulmeting wanneer je start (met Google Analytics) wat op dit moment de situatie is. Na een maand bekijk je opnieuw wat de impact van je social media activiteiten is geweest.

Stap 3: Bepaal social media doelstellingen

Denk in termen als naamsbekendheid verhogen, traffic naar je website genereren, betere resultaten op gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) of laatst but not least: de communicatie met je klanten of prospects. En nog belangrijker: maak deze doelstellingen concreet!

Stap 4: Bepaal wie je wilt gaan bereiken

Welke aspect is er die je doelgroep bindt? Op die wijze kun je een omschrijving maken, een zogenaamd profiel. Geef ook aan in dit profiel waar ze (online) actief zijn en wat voor personen het zijn.

Stap 5: Wat weet de doelgroep al van je?

Het is logisch dat je niet meteen een heel leger aan fans hebt. Dat is ook niet het belangrijkste. Veel belangrijker is dat wat je plaatst ook door je doelgroep gewaardeerd wordt. Dan zullen zij de informatie gaan delen en erover praten en dat is uiteindelijk wat je wil.

Stap 6: Verwoord jouw boodschap richting je doelgroep

Neem als basis de zin waarin je hebt samengevat waarvoor jouw organisatie staat (stap 1). Vervolgens bepaal je wat jouw product of dienst voor hen toevoegt. Oftewel de behoefte die het vervult. De filosofie daarachter is dat wanneer men happy wordt van jouw boodschap, ze jou eerder zullen benaderen en iets willen afnemen.

Stap 7: Plan en organiseer je berichten

Stel een schema op. Naast vaste momenten waarop je gaat posten, is het ook belangrijk ruimte te houden voor actualiteit. Bedenk en creëer altijd vanuit je doelgroep, blijf zelf achter de schermen. Meest ideaal is wanneer er een dialoog ontstaat. Ga op zoek naar onderwerpen die je dichter bij elkaar brengt en indirect leiden naar wat jij in huis hebt.

Stap 8: Kies die middelen die het best bij je doelgroep passen

Er is een legio aan social media kanalen, zoals YouTube, Google+, Instagram, Pinterest, Facebook, Twitter, LinkedIn etc. Bepaal hierin de juiste mix (bron: CMO). Afhankelijk van het profiel dat je hebt opgesteld, kies je de social media netwerken die daarbij aansluiten.

Stap 9: Wees bereikbaar na het posten

Als je een bericht post, zorg dan dat je daarna bereikbaar bent om te kunnen reageren. De reacties hoeven niet altijd positief te zijn. Wel is het zaak altijd een respons te geven om zaken uit te leggen of in ieder geval de conversatie aan te gaan. Hiermee laat je zien dat je openstaat om feedback te geven.

Stap 10: Meet je resultaten

Je wil natuurlijk weten of je inspanningen ook echt iets opleveren. Dit doe je op het gebied van bereik (aantal volgers, likers e.d.). Wie bereik je en kun je groei vaststellen? Hoe is de betrokkenheid? Denk hierbij aan het aantal keren dat berichten worden bekeken, gedeeld, geliked of reacties worden gegeven. En wat is de traffic: het aantal websitebezoeken voortkomend uit de social media kanalen.

Stap 11: Calculeer voldoende tijd in voor social media!

Het genereren van goede content kost je tijd. Wanneer je dit niet hebt, vraag dan een ander om dit op zich te nemen. Want als je het goed wilt doen, moet je hier wellicht zaken voor opzij zetten.

 Voor social media geldt namelijk wel: als je het doet, doe het dan goed of doe het niet.

0 reactie(s)

Laat een reactie achter

Stratos Bloggers

Benieuwd welke thema’s er bij mkb-ondernemers spelen? Of besproken worden bij Stratos Groepen? Lees onze blogs.