Druk, druk, druk! Al eens aan een Virtual Assistant gedacht?

Je hebt een mooi bedrijf en de orders stromen binnen. Alleen als je eerlijk bent, stroomt je agenda ook over. Je komt tijd tekort. Want naast de vele klantencontacten, heb je een inbox die overloopt, moet je een mailing schrijven, acquisitie plegen, je website updaten, social media bijhouden, de administratie en cijfers...

Druk, druk, druk. Al eens aan een Virtual Assistant gedacht

in het oog houden en meetings bijwonen. Een ellenlange to-do-lijst dus!

Alles in eigen hand!

Het geeft natuurlijk een zeker (en dus veilig) gevoel wanneer je alles in eigen hand houdt. Enkel zou het zo maar eens kunnen zijn dat je bedrijf minder groeit dan het potentieel wat je in je hebt. Puur omdat je de ondersteuning op bepaalde gebieden mist. Ik heb de afgelopen jaren vele ondernemers ontmoet die moeite hebben met delegeren. Soms onbewust, maar vaak is de achterliggende gedachte dat ze het zelf net zo snel gedaan hebben, uitbesteden te duur is of dat de kwaliteit te wensen overlaat. Mijns inziens jammer, want hiermee hou je jezelf in de tang en het kan juist zoveel voordelen bieden.

Een Virtual Assistant

Een zogenaamde Virtual Assistant kan het antwoord zijn voor het uitbesteden van werkzaamheden. Er zijn op verschillende vlakken Virtuele Assistants, zoals op secretarieel, administratief, organisatorisch en ook op marketinggebied.  Waarbij communicatie en vertrouwen de belangrijkste factoren zijn bij het uitbesteden van werk. Je kunt namelijk alleen uitgaan van het opgeleverde resultaat. En dat vraagt een andere manier van denken.

Uitbesteden is zo gek nog niet

Het inhuren van een Virtuele Assistant is nagenoeg zonder risico. Meestal is dat namelijk een zelfstandige professional (freelancer) die zich voor een aantal tientjes per uur inleent en vanuit een eigen locatie opdrachten uitvoert. Op deze wijze ben je geen werkgever en zijn er natuurlijk ook geen werkgeversrisico’s. Ik vermoed dat iets wat een ondernemer tegenhoudt, vaak de kosten zijn. Men denkt dat ze voordeliger uit zijn als ze het zelf doen. Alleen wat er vaak over het hoofd wordt gezien, is dat ze die extra tijd ook hadden kunnen besteden aan orders schrijven of bijvoorbeeld relatiemanagement. Wat natuurlijk veel meer waarde heeft.

Alleen de baten, niet de lasten

Omdat een Virtual Assistant meestal vanuit huis werkt, hoef je geen kantoor te huren en in te richten en werkplek ter beschikking te hebben. Daarnaast ben je flexibel in het aantal uur dat je iemand wenst in te huren.

Dit houdt de kosten inzichtelijk en binnen het budget dat je zelf opstelt. Houd daarbij in je achterhoofd dat een Virtual Assistant geen kostenpost is, maar een investering met een zeer hoog rendement! Want dit uurloon geef je dan wel uit, jij kan met deze extra gecreëerde tijd richten op je klanten en prospects en dus extra omzet genereren. Dit is een veelvoud van de uitgaven die je doet! 

Is this the moment?

Wanneer moet je zaken dan uitbesteden? In mijn opinie is het ideale tijdstip om werk uit te besteden aan een freelancer, te bepalen doordat je werk op dit moment of in de toekomst niet kan uitvoeren dat juíst omzet oplevert. Denk daarbij aan acquireren, het uitbreiden van het productassortiment of het actiever en intensiever samenwerken met jouw klanten. Door het juist uitbesteden van marketingwerkzaamheden, krijg je meer lucht. Oftewel ruimte in je agenda. Als je dit afzet tegen groeiende sales en resultaat, weegt dat op tegen het inhuren van een professional op een bepaald gebied.

Geef uit handen wat je energie kost!

Wat je wel en niet uit handen geeft, is voor elke ondernemer anders. Dit is afhankelijk van wat jij prettig vindt, of waar je eigen sterktes liggen. Die extra energie die je daaruit haalt, zet je vervolgens om in meer resultaat op een ander vlak. Dat jij dus doet waar jíj het beste in bent. Verder is dit afhankelijk van de fase van de groei van je organisatie. Zaken die vaak worden uitbesteed, zijn het  sturen van facturen, het regelen van drukwerk, beantwoorden van e-mails, schrijven van teksten, het bijwerken van je website/ webshop of het regelen van een event of open dag. Dit is slechts een greep van de mogelijkheden, je kan praktisch alles uitbesteden, als je dat wenst.

0 reactie(s)

Laat een reactie achter

Rencia Schilder

Rencia Schilder

Stratos Blog marketing

De blogs in de categorie ‘marketing’ worden geschreven door Rencia Schilder

Na 15 jaar hands on ervaring binnen marketing- en communicatie heeft Rencia Schilder nu haar eigen bedrijf Mpact Marketing. Door alle kennis die Rencia heeft opgedaan binnen zeer diverse branches en functies voelt zij direct aan wat er speelt in bedrijven.

Rencia is opgegroeid als benjamin binnen een ondernemersgezin, waar de klant ‘koning’ was. Klantbehoeften ventileren, snel schakelen, bijspringen en communicatieve vaardigheden zijn haar met de paplepel ingegoten.