De zin en onzin van het stellen van doelen

Geïntrigeerd door de overmaat aan informatie over het belang van doelen stellen ben ik een onderzoekje gestart. En, natuurlijk door de hoeveelheid trainingen die op dat gebied worden aangeboden. Maar zeker niet in de laatste plaats omdat een stemmetje in me, me liet twijfelen over het belang van het stellen van doelen.

De zin en onzin van het stellen van doelen

Boekenkast vol

Managementgoeroes roepen al decennia lang dat het stellen van doelen voor je bedrijf een must is. Er zijn boekenkasten vol geschreven over het belang hiervan. Lange dagen van intensieve trainingen worden over dit thema gegeven. Een wereldhit was het boek en de bijbehorende film met als titel: “The Secret” (het Geheim).

Hoe zat het ook al weer?

Heel kort door de bocht kan ik “the Secret” als volgt samenvatten: Alles wat je wenst is mogelijk. Je dient je er alleen op toe te leggen te denken aan wat je wilt. Niet aan wat je niet wilt. Als je jouw doel maar heel helder voorstelt in het hier en nu en het helemaal juist omschrijft, dan ga je dat doel ook bereiken. Het stellen van doelen is wereldwijd een miljardenindustrie geworden. Dit betekent dus dat mensen ervan overtuigd zijn dat het stellen van doelen heel belangrijk is om succesvol te kunnen zijn.

Nieuwe inzichten

Nu vroeg ik me een tijdje geleden af: “is dat zo?”. Nieuwe psychologische inzichten vertellen ons dat het hebben van een doel je onbewust ontevreden en/of ongelukkig laat zijn. Eenvoudig door het onbewuste bijkomende vermoeden dat het er misschien nooit zal komen. Het schijnt zelfs remmend te werken door het feit dat dátgene dat je als doel hebt, er nog niet is.

Wat zeggen mijn klanten

Om zeker te weten of het stellen van doelen wel zo belangrijk is, ben ik in mijn klantenkring wat ervaringsvragen gaan stellen. Niet als enquête, maar heel ongedwongen tijdens de gesprekken die ik met mijn klanten op regelmatige basis voer. En de uitkomst van deze vragen die ik aan zeer succesvolle en minder succesvolle ondernemers stelde was zeer opvallend.

Van alle zeer succesvolle ondernemers was er niet één ondernemer die zich ooit het doel had gesteld om ooit een onderneming te hebben van de huidige omvang c.q. met het huidige  succes. In de antwoorden kwam vaak het gevoel naar voren: “ik heb er, samen met mijn medewerkers, hard voor moeten werken maar het succes is me voor een groot deel ook overkomen”. Niemand van deze succesvolle ondernemers had zich ooit hun succes van vandaag als doel gesteld.

Het hoe is cruciaal

Wat ook bleek bij deze succesvolle ondernemers is dat ze heel sterk zijn in het bouwen van systemen en processen. Bij hen ligt de focus dus niet op het doel (wat wil ik bereiken), maar heel sterk op: Hoe doen we het samen.

Dit heeft me in de overtuiging gesterkt dat hoe je jouw organisatie opbouwt en leidt vele malen belangrijker is dan het persoonlijke doel dat je nastreeft. Als je het hoe heel goed doet, dan kan het zomaar zijn dat je een doel dat je ooit had gesteld zomaar heel ver voorbijstreeft.

Slotconclusie

Een oud gezegde stelt: "Voor hem die niet weet naar welke haven hij moet koersen, is elke wind ongunstig”. Daarom blijft het hebben van doelen zeker belangrijk. Echter, het hoe je zaken aanpakt blijkt nog belangrijker te zijn.

0 reactie(s)

Laat een reactie achter

auteur: Jean Prevoo

auteur: Jean Prevoo

Stratos Blog leiderschap

De blogs in de categorie ‘leiderschap’ worden geschreven door Donald Bezemer

Met ruime kennis, ervaring en inlevingsvermogen kan Donald binnen veranderingsvraagstukken de juiste flow laten ontstaan. Met een grote passie voor Assetmanagement helpt Donald om de doelstellingen van zijn klanten met succes te realiseren. Ja zeggen betekent ook DOEN. 

Als oprichter en mede-eigenaar van het prachtige bedrijf DON Bureau weet Donald van aanpakken. Donald mag zich ook ambassadeur noemen van Brabants Besten. Een nominatie die staat om andere ondernemers te ondersteunen, te begeleiden rondom het thema 'sociale innovatie'. 

Donald Bezemer is eveneens actief als Stratos Coach.