De waarde van emotionele intelligentie in leiderschap

In zijn boek 'Het nieuwe leiderschap' stelt bestsellerauteur Daniel Goleman dat het EQ, de 'emotionele intelligentie', van een leider heel belangrijk is. Belangrijker dan een hoog IQ. Goleman beschrijft de vier factoren van Emotionele Intelligentie,

de waarde van emotionele intelligentie in leiderschap

 te weten:

  • zelfinzicht
  • zelfmanagement
  • sociaal bewustzijn en
  • relatiemanagement.

Uit de praktijk

Tijdens mijn laatste Stratos sessie samen met 10 ondernemers kwam de waarde van emotionele Intelligentie bij leiderschap wel heel erg duidelijk naar voren. De ondernemer die tijdens deze sessie zijn thema inbracht, was aan het twijfelen gebracht over zijn eigen leiderschap. Nota bene, naar eigen zeggen, door een collega die weliswaar hoog scoort op de schaal van IQ maar zelf erg laag scoort op de schaal van EQ.

Door deze twijfel in te brengen tijdens deze sessie stelt hij zich heel open op en geeft hiermee al aan hoe goed hij scoort op het eerste punt uit het boek van Goleman, namelijk het zelfinzicht.

Zelfinzicht

Ondernemers met een hoog EQ zijn zich zeer bewust van hun gevoelens en emoties. Zij stellen zich daar open in op en stellen hun emoties vaak ter discussie met anderen.

Zelfmanagement

Ook kwam het zelfmanagement aan de orde. Ondernemers met een hoog EQ managen zichzelf totdat een uitdagend doel is gehaald. Ze hebben die uitdaging nodig en zetten zich daar steeds weer mee onder druk om te presteren.

Sociaal bewustzijn
Ondernemers met een hoog EQ leven zich goed in anderen in (empathie). De ondernemer in kwestie gaf duidelijk aan hoe hij zich kan inleven in de behoefte van de ander. Vanuit de kennis van die behoefte is hij in staat te handelen én een aansluiting te vinden naar wat hijzelf of zijn onderneming te bieden heeft.  

Relatiemanagement
Ondernemers met een hoog EQ hebben veel relaties. Dit punt sluit aan op het vorige punt, want zodra de ondernemer zich inleeft in de ander, wil dat zeggen dat hij aandacht heeft. Het krijgen van oprechte aandacht is belangrijk voor mensen. Of dit nu klanten, medewerkers,financiers of privérelaties zijn.

Dit is de kern van leiderschap. Als de bovengenoemde aspecten verenigd zijn in een ondernemer dan mag hij/zij zich een zeer goed ‘leider’ noemen. Daar hoeft gėėn twijfel over te bestaan.

Door: Jean Prevoo

Jean Prevoo is al jarenlang aan Stratos verbonden en coacht met veel succes ondernemers in Stratos Groepen. Neem gerust contact met ons op wanneer u meer wilt weten over Stratos en onze werkwijze.

1 reactie(s)
  • Karla schreef op 01-11-2016

    EQ is belangrijker dan IQ

    Helemaal mee eens, maar toch blijft men het IQ maar belangrijker vinden dan het EQ. Misschien komt dit omdat het EQ heel moeilijk te testen is. Althans je hebt geen EQ test net zoals een IQ test. Zelf denk ik pas dat wanneer het EQ testbaar wordt het bedrijfsleven ook wakker wordt geschud.

Laat een reactie achter

auteur: Jean Prevoo

auteur: Jean Prevoo

Stratos Blog leiderschap

De blogs in de categorie ‘leiderschap’ worden geschreven door Donald Bezemer

Met ruime kennis, ervaring en inlevingsvermogen kan Donald binnen veranderingsvraagstukken de juiste flow laten ontstaan. Met een grote passie voor Assetmanagement helpt Donald om de doelstellingen van zijn klanten met succes te realiseren. Ja zeggen betekent ook DOEN. 

Als oprichter en mede-eigenaar van het prachtige bedrijf DON Bureau weet Donald van aanpakken. Donald mag zich ook ambassadeur noemen van Brabants Besten. Een nominatie die staat om andere ondernemers te ondersteunen, te begeleiden rondom het thema 'sociale innovatie'. 

Donald Bezemer is eveneens actief als Stratos Coach.