Blinde Vlek

Mensen vragen mij wel eens hoe het komt dat in deze tijd van economische tegenwind, niet méér ondernemers mij bellen voor advies. Op de eerste plaats stel ik mezelf die vraag al een tijdje en ik moet toegeven, dat dit misschien wel mijn blinde vlek is.

economie voor rob

Ik ben ervan overtuigd dat wij te veel in acties denken, te veel naar het financiële resultaat kijken, maar te weinig de ‘waarom – vraag’ stellen. Wanneer je Simon Sinek ziet met zijn Golden Circle, denk je: logisch toch, dat Apple zo succesvol is en zoveel mensen zich de boodschap van Martin Luther King eigen gemaakt hebben. 

Wanneer ik met en bij ondernemers aan het werk ben, lukt het mij om in de gegeven situatie de juiste ‘waarom – vragen’ te stellen om echt iets los te maken bij de ondernemer. En door deze confrontatie aan te gaan, ontdek ik dat mijn aanpak zeer gewaardeerd wordt omdat het tot nieuwe inzichten leidt. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het niet gemakkelijk is om voor jezelf die ‘waarom – vraag’ te beantwoorden. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de ‘waarom – vraag’ voor jouw bedrijf een blinde vlek is.

Dus niet: “Wat ga je doen om jouw resultaat te verbeteren?” Maar: “Waarom moet jouw resultaat verbeteren?” Want pas dan komen de drijfveren aan de orde. Ik ben dus hard op weg om mijn blinde vlek verder aan te pakken. Maar hoe ga jij om met jouw blinde vlek?

0 reactie(s)

Laat een reactie achter