Altijd in de aanbieding?

Acties of aanbiedingen zijn, zoals ik het zie, niet de weg om blijvend succesvol te zijn. Als je continu korting geeft, geef je eigenlijk fictief voordeel (waarmee je eigenlijk je klant belazert) of het gaat ten koste van je rendement. Bij het hebben van lage marges staat tegenover dat je steeds grote volumes moet afzetten om eenzelfde winst te behalen.

Altijd in de aanbieding

Hard werken dus. Daarbij zijn klanten minder trouw waardoor ze ook sneller geneigd zijn om over te stappen naar een ander.

Wat u ervoor teruggeeft

Een alternatief voor het geven van een korting op de prijs, is de korting te ruilen tegen wat anders. Iets waar je zelf als ondernemer of manager ook wat aan hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iets te geven in natura (iets wat gerelateerd is aan het product of dienst), bieden van extra service of breng geen reis- of bezorgkosten in rekening. Luister hierbij goed naar de klantwens. De prijs zal dan in de ogen van uw afnemer rechtvaardiger zijn. Je geeft dan geen korting, maar je ruilt de korting!

Nooit korting geven?

Bij voorkeur niet, maar soms kun je er niet aan ontkomen. Bijvoorbeeld als je van oude voorraad af wilt komen of voor het opvullen van extra capaciteit. Zorg altijd voor een logische verklaring om prijskorting te geven. Voor je het weet wil de klant alleen nog iets bij je afnemen als jij marge inlevert.

Kennen van de klant

Korting geven in de vorm van geld is eigenlijk een beetje plat. Geef je jouw klant iets terug in de vorm van natura, dan is het gevoel van jouw klant anders in plaats van het geven van korting in euro’s. In vele gevallen zal u de klant een plezier doen met wat je de ander schenkt. Het kan daarbij van praktische aard zijn wanneer je in de toekomst zaken met elkaar blijft doen. De oorspronkelijke prijs blijft immers overeind én kost het je meestal netto minder dan wanneer u harde euro’s weggeeft.

Kop boven het maaiveld uitsteken

Hoe bent u dan wel succesvol? De kunst is om je te onderscheiden van anderen. Door meerwaarde te bieden en daardoor je kop boven het maaiveld uit te steken. Want over het algemeen zijn afnemers best bereid om een prijs te betalen die in hun ogen rechtvaardig is. Als tegenprestatie kun je op andere vlakken je differentiëren van de rest. Denk aan leveren van kwaliteit in producten of diensten, service (goede bereikbaarheid en klantenservice) en prettig klantcontact. Daarnaast bereik je veel met hebben van positieve mond-tot-mond reclame, ofwel referenties. Deze ingrediënten samen zijn het alternatief voor het begeven op een prijs-glijbaan.

Trouwe klanten

In iedere branche geldt dat een tevreden klant een groot goed is. Ook als ze niet zo vaak jouw producten of diensten nodig hebben. Klanten hebben de macht, mede dankzij sociale media. Ze bereiken gemakkelijk duizenden mensen met hun klantbeleving. Trouwe klanten zorgen voor gezonde groei; ze kopen meer, blijven langer klant en dragen nieuwe klanten aan. Reden te meer om te kiezen voor een duurzame aanpak, gericht op eersteklas klantbeleving.

 

0 reactie(s)

Laat een reactie achter

Rencia Schilder

Rencia Schilder

Stratos Blog marketing

De blogs in de categorie ‘marketing’ worden geschreven door Rencia Schilder

Na 15 jaar hands on ervaring binnen marketing- en communicatie heeft Rencia Schilder nu haar eigen bedrijf Mpact Marketing. Door alle kennis die Rencia heeft opgedaan binnen zeer diverse branches en functies voelt zij direct aan wat er speelt in bedrijven.

Rencia is opgegroeid als benjamin binnen een ondernemersgezin, waar de klant ‘koning’ was. Klantbehoeften ventileren, snel schakelen, bijspringen en communicatieve vaardigheden zijn haar met de paplepel ingegoten.