Eric Tak

AMCOT BV

Het is mooi om te zien dat ondernemers na het Stratos programma beseffen dat 10 ondernemers gezamenlijk veel meer opleveren dan 10 solo opererende  ondernemers.

Mijn motivatie als Stratos Coach:

Als ondernemer leef je vaak een eenzaam bestaan. It’s lonely at the top. Van medewerkers hoor je vaak: “successen hebben WIJ gebracht, maar problemen moet JIJ oplossen”. Uiteindelijk ben jij, als ondernemer, degene die het besluit neemt. Activiteiten uitbreiden, of juist inkrimpen, mensen aannemen of juist ontslag aanzeggen. Je medewerkers, je partner, je bank kunnen en willen meedenken, maar jij moet uiteindelijk de knoop doorhakken. Hoe je dat aanpakt, hoe anderen dat proces doorleven, hoe slecht nieuws gebracht moet worden, allemaal zaken waar je binnen een Stratos Groep vertrouwelijk met collega’s over kan en mag praten. In een vertrouwde omgeving sparren is een unieke ervaring. Samen kom je veel verder dan alleen.

Waar sta ik voor:

Als Stratos coach begeleid en faciliteer ik het leren van elkaars sterke punten. Door mijn ervaring als ondernemer en ondernemer-coach kan ik sturing geven. Maar het ultieme doel voor mij als coach: mijzelf overbodig maken bij een ondernemer. Door de ondernemer zélf zijn besluit te laten nemen leert hij de techniek voor een volgende uitdaging. Een adviseur adviseert, liefst zo vaak mogelijk. Een coach luistert naar het probleem en leert de ondernemer een techniek waardoor hij zelf het probleem kan oplossen en de coach uiteindelijk overbodig wordt. Als voorzitter van 2 landelijke retail organisaties heb ik ook geleerd top down te kijken. Eerst naar het landelijke plaatje en dan terug te redeneren. Kijk naar je klantprofiel, de customer journey van jouw klanten en pas je organisatie daar op aan. Niet andersom. Door op deze manier naar je onderneming te kijken voorkom je dat je de volgende Kodak of Nokia wordt.

Door naast de ondernemer te staan in een objectieve houding coach ik de ondernemer naar de volgende fase. Wat die fase is bepaalt de ondernemer zelf. Soms uitbreiding van producten of locaties, soms product-innovatie. Maar wellicht ook afslanking, focussen op core-productgroep,  koop van een collega of juist verkoop van het bedrijf aan een collega. Specialiteit: perikelen in een familiebedrijf.